Faculty of Senses, meeting #2

- OCTOBER 1993, MORE THAN THIRTEEN HUNDRED YEARS AGO -



Excerpt from Faculty of Senses Meeting #2 – Laurits Esben Jongejan's 'Shrine of Sacred Fears' from Faculty of Senses on Vimeo.



Valby, January 12th 2020

Rammen om vores møde var denne gang Laurits Jongejans fødested, villaen på Cæciliavej i Valby.

Arkitekten Svend M. Hvass, forfatter til bogen ISE om shinto-helligdommen Ise Jingu, gav en særlig introduktion for at åbne mødet.

Faculty of Senses Meeting #2


Derefter så vi nærmere på Laurits Jongejans værk “Shrine of Sacred Fears”, som på en gang er et elektromekanisk musikinstrument og et skulpturelt lille hus inspireret af japanske helligdomme.

Hans værk spillede ca. 20 minutter som en kort koncertmeditation.

Faculty of Senses Meeting #2


Og så tog Georg Jagunov os med på en rejse i tiden, idet han læsete en fortælling, som blev illustreret af en opsætning af flint, mos, jord og vand.

Faculty of Senses Meeting #2




Svend M. Hvass

Arkitekt MAA Svend M. Hvass er uddannet på Det kongelige Danske Kunstakademi i København. I sine sidste studieår og umiddelbart derefter underviste SMH på arkitektskolen, førend han rejste til Afrika hvor han i 15 år havde egen tegnestudie.

Allerede i studietiden fattede SMH interesse for den japanske arkitektur, og især har Solgudindens helligdom i Ise optaget ham. Ise genopføres hvert 20. år og i 1973, 1993 og 2013 overværede SMH de centrale ceremonier forbundet hermed. I årene 1993-95 modtog SMH Statens Kunstfonds arbejdslegat, og i 1999 udkom hans bog: “Ise – Japan's Ise Shrines – Ancient yet new”.


Georg Jagunov

The wanderer: As a child I played a game I called “Indians” or “Scouts”. I would slowly move through the forest. Alone, alert and silent. Searching for traces. Traces of the unknown and of the unseen. In a way much of my art now is the same game, taken to a different level.


Laurits Esben Jongejan

Lydkunstner Laurits Jongejan er uddannet ved Diem i Århus og medstifter af Det Digitale Atelier. Det præsenterede værk er hans kandidat projekt, som er blevet til efter studier i Japan, hvor han bl.a. oplevede hvordan mennesker knytter følelsesmæssige forhold til teknologi og hvordan kraft eller ånd kan tage bolig i fysiske genstande.